منو
سبد خرید

ابزار اندازه گیری

ابزار اندازه گیری 

ابزار اندازه گیری وسیله ای برای اندازه گیری کمیت فیزیکی است. در علوم فیزیکی، تضمین کیفیت و مهندسی، اندازه‌گیری فعالیتی است برای به دست آوردن و مقایسه مقادیر فیزیکی اشیاء و رویدادهای دنیای واقعی. ابزارهای اندازه‌گیری ابزارهایی هستند که از طریق آن این روابط اعداد به دست می‌آیند. تمام ابزارهای اندازه گیری دارای خطای ابزار و عدم قطعیت اندازه گیری هستند.

 

انواع ابزار های اندازه گیری :

 

این ابزارها ممکن است از اجسام ساده مانند خط کش ها و کرونومترها تا میکروسکوپ های الکترونی و شتاب دهنده های ذرات متغیر باشند. ابزارهای اندازه گیری با توجه به گستردگی صنایع، انواع مختلفی دارند. تعدادی از این ابزارها در آزمایشگاههای شیمی، عمران، برق و... استفاده می شوند. کاربرد تجهیزات اندازه گیری آزمایشگاهی برق و الکترونیک منحصر به آزمایشگاه های دانشگاهی نیست این ابزار آزمایشگاهی در کارگاه های مختلف کارخانه ها و صنایع و همچنین در تعمیرات وسایل خانگی کاربرد دارند.

در آزمایشگاه الکترونیک قدرت، دانشجویان با مراجعه به مطالب کتاب آزمایشگاه الکترونیک با طراحی، تولید و کنترل ماشین‌ های الکتریکی و مبدل‌های الکترونیک قدرت آشنا خواهند شد. تجهیزات کارگاه الکترونیک بسیار گسترده است قبل از تهیه وسایل اندازه گیری باید به کاربری هر کدام از آن ها در انجام آزمایش ها توجه کرد. براي اندازه گیری هر کمیت الکترونیکی احتیاج به وسیله ی خاص است تا بتوانیم مقدار دقیق را اندازه گیری کنیم.

ممکن است این سؤال شما هم باشد که ابزارهای اندازه گیری پرکاربرد در آزمایشگاه الکترونیک چیست؟

دستگاه های اندازه گیری رایج در آزمایشگاه برق و الکترونیک شامل منبع تغذیه جهت تامین ولتاژ و جریان، اسیلوسکوپ جهت بررسی و نمایش شکل موج ها، مولتی متر جهت اندازه گیری و تست المانها و بالاخره دستگا ه های مولد سیگنال یا فانکشن ژنراتورها جهت ساختن سیگنال های مختلف می باشند. در طول دوره آزمایشگاه الکترونیک دانشجویان با این نوع دستگا ه ها و کاربرد هر کدام آشنا می گردند.

نمایش 1 تا 12 از 22 (2 صفحه)