منو
سبد خرید

تستر کلید جریان نشتی

جریانی که از منبع به سمت مصرف‌کننده‌های مدار حرکت می‌کند برابر است با جریانی که از سمت مدار به سمت منبع برمیگردد. در این مسیر عواملی باعث می شود که برابری این دو جریان بهم بخورد، عواملی چون اتصال به بدنه یا اتصال به زمین باعث این اختلاف جریان می‌شود. به جریانی که مسیر دیگری را برای عبور یافته است و سبب اختلاف جریان رفت و برگشت در مدار شده است را جریان نشتی یا Residual Current می‌گویند.
تجهزات زیادی برای جلوگیری از خطاهای الکتریکی وجود دارد که برای نشتی جریان کلید RCD که همان کلید جریان نشستی است استفاده می‌شود.
در واقع کلید RCD علاوه بر حفاظت از جان انسان از تجهیزات هم حفاظت می‌کند و مانع از شوک‌های ناشی از تماس غیر مستقیم جریان می‌شود. نحوه کار این کلید به این صورت است که جریان رفت و برگشت را باهم مقایسه می‌کند و زمانی که این مقدار این دو جریان باهم برابر نباشد کلید نشتی جریان مدار را قطع می‌کند.
ساختار فیزیکی این کلید به این صورت است که هسته اهنی دارد که سیم پیچی دور این هسته قرار گرفته و با عبور جریان میدان مغانطیسی ایجاد می شود و برای جریان برگشتی نیز همینطور است با این تفاوت که سیم پیچی مخاف که در نهایت میدان مغناطیسی متفاوت با جریان رفت است شکل میگیرد و در نهایت برایند این دو میدان صفر می‌شود در نتیجه کلید مدار را قطع نمی کند ولی اگر برایند این دو میدان مغناطیسی صفر نشود در نتیجه کلید RCD مدار را قطع می‌کند.

 

دسته بندی کلیدهای RCD

البته کلیدهای RCD از نظر قطع زمان هم اهمیت دارند و به دو گروه دسته بندی می شوند.
گروهی که به سرعت در برابر جریان نشتی مدار را قطع می کنند که به مدل G (General use) شناخته شده هستند.
گروه دوم با تاخیر مدار را قطع می‌کند و بیشترین زمان قطع در این گروه 500 میلی‌ثانیه است.

نمایش 1 تا 12 از 12 (1 صفحه)