منو
سبد خرید

سیم و کابل

سیم و کابل، هادی هایی هستند که به منظور انتقال برق و جریان الکتریکی استفاده می شوند و بر اساس نوع کاربردی که دارند در انواع مختلفی در بازار موجودند. اما به طور کلی سیم و کابل از دو قسمت هادی و عایق تشکیل شده است. 

تفاوت آنها ناشی از نوع کاربردشان هست. یعنی بسته به کاربرد آنها جنس، شکل سطح مقطع و تعداد هادی و عایق ها با یک دیگر تفاوت دارنذ.  بنابراین در زمان شروع عملیات سیم کشی، انتخاب سطح مقطع و نوع نصب و سایر موارد مربوط به سیم و کابل بسیار حائز اهمیت می باشند.  چرا که انتخاب نا درست منجر به داغ شدن سیم و کابل یا حتی آتش سوزی می شود. 


اشتباه در انتخاب نوع و سطح مقطع سیم و کابل، منجر به داغ شدن و یا آتش سوزی آن می شود. 

 


در واژگان مهندسی برق به یک هادی لخت، سیم و اگر دارای روکش عایق باشد به آن کابل گفته میشود. در بخش بازار اصولا به هادی که فقط توسط یک لایه عایق احاطه شده باشد سیم و در صورتی که توسط دو لایه عایق احاطه شده باشد به آن کابل گفته می شود. 
 

به طور کلی ساختمان سیم و کابل از دو بخش اصلی هادی و عایق تشکیل شده است :


هادی  : 

به هر ماده ای که جریان الکتریسیته را به خوب از خود عبور دهد رسانا یا هادی گفته می شود. هادی های متداول از جنس مس خالص و دارای انعطاف قابل قبول یا از آلومینیوم یا آلیاژ مخصوص ساخته می شود.

در شکل زیر نمونه ای از هادی از جنس آلومینیوم و مس نشان داده می شود. 
 

جنس هادی سیم و کابل از میتواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد.

کابل آلومینیومی          سیم مسی           
 

     

از خواص مس می توان به مقاوت الکتریکی کم، هدایت الکتریکی عالی، مقاوم بودن در برابر اثرات جوی، استحکام مکانیکی خوب و قابلیت شکل پذیری آن و از خواص آلومینیوم می توان استحکام مکانیکی خوب، شکل پذیری، هدایت الکتریکی کم تر از مس و ارزان قیمت تر بودن آن نسبت به مس اشاره نمود.

آلومینیوم دارای معایبی همانند نداشتن مقاومت در برابر اثرات جوی مانند اکسید شدن و نقطه تسلیم پایین تر می باشد.
 

سیم آلومینیوم در اثر تماس با هوا به سرعت اکسید می شود.

عایق کابل سیم و کابل :

عایق کابل، هادی ها را از هم دیگر ایزوله میکند. هدف از عایق کردن هادی ها، فراهم نمودن دی الکتریک قوی و ایجاد شرایطی برای انتقال حرارت تولید شده به خارج از کابل می باشد. 
انواع مختلفی از عایق ها امروزه در صنعت کابل سازی استفاده میشوند که با توجه به رنج ولتاژ کاری و همچنینی شرایط استفاده از سیم و کابل، عایقی به کار رفته متفاوت هستند.
از عایق های متداول استفاده در صنعت کابل سازی می توان به PVC یا پلی وینل کلراید ، PE یا پلی اتیلن XLPE یا همان پلی اتیلن های کراس لینک شده اشاره کرد. 


سیم و کابل را میتوان بر اساس رنج ولتاژی تقسیم کرد، همچنین میتوان بر اساس نوع کاربرد و محل مصرف دسته بندی نمود. 
 

سیم و کابل ها با توجه به سطح ولتاژ کاری به 3 دسته تقسیم می شوند:

1- سیم و کابل فشار ضعیف : در بازار تحت عنوان کابل یک کیلوولت هم شناخته می شود. این سیم و کابل ها در بخش فشار ضعیف توزیع (به صورت زمینی و هوایی) و همچنین صنعت ساختمان استفاده میشود.
2- سیم و کابل فشار متوسط : در صنعت برق از رنج ولتاژ بالای 1 کیلوولت تا 63 کیلوولت تحت عنوان شبکه توزیع فشار متوسط نام برده میشود.
3- سیم و کابل فشار قوی : در صنعت برق از رنج ولتاژ بالای 63 کیلوولت به بالا تحت عنوان شبکه توزیع فشار قوی نام برده میشود.

در این فروشگاه، سیم و کابل با برندهای مختلفی قابل عرضه است. از جمله :

 

  • سیم و کابل همدان
  • سیم و کابل افشارنژاد خراسان
  • سیم و کابل یزد
  • سیم و کابل آمل
  • سیم و کابل البرزالکتریک نور
  • سیم و کابل سیمکو 
  • و ...
تولید کننده: افشار نژاد خراسان مدل: Afshan-Afsharnejad-wire
جهت اطلاع از لیست قیمت سیم افشان افشارنژاد ، گزینه های در دسترس را انتخاب نمایید ویژگی محصول :  سیم تک رشته افشان با عایق PVC مطابق استانداردهای ISIRI 607-3 , VDE 0281-3 , IEC 60227-3  دامنه حرارتی: در حالت خم شو C°-5 تا C°+70 و در نصب ثابت C°-30 تا C°..
0 تومان
تولید کننده: افشار نژاد خراسان مدل: کابل افشان افشارنژاد
راهنمای خرید کابل افشان افشارنژاد خراسان برای خرید و اطلاع از قیمت کابل افشان البرز الکتریک نور لطفا گزینه های در درسترس را انتخاب نمایید. به همین منظور در قسمت گزینه های در دسترس شما می توانید قیمت کابل مورد نظر خود را بر اساس تعداد رشته، سایز و واحد کابل( متر یا کلاف ) ملاحظ..
0 تومان
تولید کننده: صنایع سیم و کابل همدان مدل: Afshan-Hamedan-wire
جهت اطلاع از لیست قیمت سیم افشان همدان، گزینه های در دسترس را انتخاب نمایید ویژگی های سیم افشان همدان :  هادی :مس آنیل شده عایق :پی وی سی نوع C استاندارد :ISIRI 607-3 ولتاژ نامی :300/500v, 450/750 v ماکزیمم دمای کاربری هادی : 70ºC کد شناسایی در استاندارد ا..
0 تومان
تولید کننده: صنایع سیم و کابل همدان مدل: Hamedan-Afshan
جهت اطلاع از قیمت گزینه های در دسترس را انتخاب نمایید. کابل افشان صنایع سیم و کابل همدان به دو دسته کابل افشان سبک و معمولی و کابل افشان سنگین تقسیم می شوند.  مشخصات کابل افشان سبک و معمولی : هادی : مس آنیل شده عایق :پی وی سی نوع D روکش :پی وی سی نو..
0 تومان
تولید کننده: البرز الکتریک نور مدل: Afshan-Wire-AEN
خریداران گرامی در حال حاضر،  قیمت سیم افشان البرز الکتریک نوردارای 13 درصدتخفیف می باشد. لطفا برای اطلاع از کد تخفیف لیست قیمت البرز الکتریک نور لطفا با شماره تماس 0218882571 یا 2210269-0912 یا 8137786-0912 تماس بگیرید.  سیم افشان البرز الکتریک نور دارای کیف..
325,000 تومان
تولید کننده: البرز الکتریک نور مدل: کابل افشان - البرز الکترونیک نور
خریداران گرامی میزان تخفیف از قیمت های مندرج 8 در صد می باشد. لطفا برای اطلاع از کد تخفیف لیست قیمت البرز الکتریک نور لطفا با شماره تماس 0218882571 یا 2210269-0912 یا 8137786-0912 تماس بگیرید.  راهنمای خرید کابل افشان البرز الکتریک نور  برای خرید و اط..
0 تومان
تولید کننده: سیم و کابل آمل مدل: Afshan-َAmol-wire
میزان درصد تخفیف قیمت سیم افشان آمل از روی لیست قیمت فوق در تاریخ 31 خرداد 1400، 7 درصد  می باشد. برای دریافت کد تخفیف سیم افشان آمل لطفا با شماره های درج شده در تماس با ما، ارتباط بگیرید. جهت اطلاع از لیست قیمت سیم افشان تولیدی شرکت سیم و کابل آمل، از گزینه های در د..
0 تومان
تولید کننده: سیم و کابل آمل مدل: کابل افشان آمل
میزان درصد تخفیف قیمت کابل افشان آمل از روی لیست قیمت فوق در تاریخ 31 خرداد 1400، 7 درصد  می باشد. برای اطلاع از میزان تخفیف لیست قیمت کابل آمل لطفا با شماره های   0218882571 یا 2210269-0912 یا 8137786-0912 تماس بگیرید.  راهنمای خرید کابل ا..
0 تومان
نمایش 1 تا 9 از 9 (1 صفحه)