اتصال الکتریکی کابل ها به وسایل و دستگاه ها یا شینه ها باید با استفاده از تجهیزات مناسب با نوع و مشخصات کابل و همچنین مناسب با جنس نقطه اتصال، انجام شود. یعنی اگر قرار باشد کابلی را به شینه ای وصل کنیم، یا بخواهیم کابلی را توسط کابلی دیگر برقدار کنیم نیاز به تجهیزاتی داریم که به آن اتصالات سیم و کابل می گویند. همانطور که در ابتدا گفتیم این اتصالات باید با نوع و مشخصات کابل و جنس نقطه اتصال سازگاری داشته باشد مثلا اگر قرار است کابلی مسی را به شینه ای متصل کنیم حتما نوع اتصال باید مسی باشد یا اگر بخواهیم کابلی آلومینیومی را به کابل آلومینیومی دیگر متصل کنیم نوع اتصال باید آلومینیومی و با سایز کابل متناسب باشد. هر کدام از این اتصالات، روش ها و تجهیزات مخصوص خود را دارند برای مثال برای اتصال دو کابل به یکدیگر از مفصل و برای اتصال کابل به یک شینه از سرکابل استفاده می شود.

 

چرا اتصالات الکتریکی مهم است؟

 

هدف اصلی اتصالات الکتریکی ایجاد مسیری مطمئن برای عبور جریان است و مهمترین ویژگی آنها این است که اطمینان لازم را در پیوستگی مدارات الکتریکی به وجود آورند. به طور کلی تلفات ناشی از اتصال غیر ایمن سیم های برق  به شکل زیر دسته بندی می شود: 

  1. خطر برق گرفتگی
  2. تلفات توان 
  3. جرقه و آتش سوزی

 

اقدامات لازم قبل از اتصال دو سیم برق به شکل ایمن

حال که خطرات اساسی و بسیار رایج را در اتصالات سیم و کابل شناختیم، نوبت آن است که اتصال ایمن سیم های برق را توضیح دهیم. همانطور که در متون بالا عنوان شد چسب برق به عنوان سنتی ترین شیوه اتصال معرفی شده است، توجه داشته باشید که استفاده ی تنها از چسب برق را به هیچ وجه قابل قبول نیست و این روش خود خطرات بسیاری را به همراه دارد. از این رو به تبع از روش های آموزش ما خارج می شود. قبل از شروع آموزش، این نکته را باید گفت که یک سری از اقدامات در تمام روش های اتصال دو سیم برق یکسان می باشد از این رو در این جا بهتر است این اقدامات را شرح دهیم.

یکی از مهم ترین مواردی که در اتصال سیم و کابل حائز اهمیت است محکم بودن اتصال است چرا که در آن نقطه قوس الکتریکی ایجاد می شود، در نتیجه دما بالا می رود و جرقه و آتش سوز ی اتفاق می افتد.با این تفاسیر نیاز است که موارد زیر رعایت گردد:

  1. تناسب بین قطر اتصال و قطر سیم و کابل 
  2. اندازه ی سیم و کابل استاندارد باشد.
  3. از لوازم و اتصالات با کیفیت استفاده شود.
  4. کابل ها در دید نگهداری شود.
  5. بررسی یکسان بودن سطح مقطع 

 

دو روش ایمن برای اتصال دو سیم برق

در این قسمت از مقاله می خواهیم 2 روش برای اتصال ایمن سیم ها معرفی نماییم .این دو روش به ترتیب از امنیت پایین تا امنیت بالا مرتب شده اند، اما دقت داشته باشید که حتی اولین روش نیز از روش سنتی اتصال دو سیم برق بسیار  امن تر می باشد

  1.  اتصال دو سیم برق با استفاده از یک درپوش: در این روش که در حقیقت یک لایه امنیت برای سیم به همراه دارد، سر دوسیم که به اندازه معمول لخت شده اند را کنار یکدیگر می چسبانیم سپس درپوش مخصوص را روی آن قرار می دهیم و آن را می چرخانیم تا زمانی که اطمینان حاصل شود که سیم ها از درپوش خارج نمی شوند. برای اطمینان از اتصال دو سیم برق بهتر است با چسب برق پایین و اطراف درپوش را محکم چسب بزنیم. 
  2.  استفاده از ترمینال Butt Splices : در این روش ابتدا یک سر سیم که لخت می باشد را درون ترمینال برق قرار می دهیم و یا با انبردست آن را فشارمی دهیم تا محکم شود. سپس این روند را برای سمت دیگر انجام می دهیم. بعد از اطمینان از اتصال دو سیم برق به شکل محکم، سیم وارنیش (سیمی توخالی و مخصوص عایق کردن اتصالات که با گرم شدن به سیم می چسبد) را روی آن قرار دهید و با کمی حرارت آن را می چسبانیم . این روش به عنوان ایمن ترین اتصال سیم شناخته می شود.

 

انواع رایج اتصالات سیم و کابل فشار ضعیف 

اتصالات مکانیکی: اتصالات مکانیکی اتصالاتی هستند که به وسیله ی تجهیزات و نیروی مکانیکی اتصال برقرار می شود و خود به انواع زیر تقسیم می شوند.

1. ترمینال ها

پیچیدن سیم ها به دور هم برای ایجاد اتصال الکتریکی و عایق بندی محل اتصال با نوار چسب الکتریکی ممنوع است. علاوه بر این کمرگیری های سیم ها جهت اتصال سیم ها به یکدیگر نیز مجاز نمی باشد.از ترمینال جهت اتصال مطمئن سیم ها به یکدیگر استفاده می شود که در سه دسته شاخه ای، سرامیکی و تابلویی موجود است.

ترمینال

  • ترمینال شاخه ای: ترمینال شاخه ای خود به دو دسته خشک،نرم تقسیم می شود.

ترمینال شاخه ای

  • ترمینال سرامیکی: نوع دیگری از ترمینال که با نام ترمینال سرامیکی شناخته می شود، برای سیم کشی برق بخاری و سیم کشی ترموکوپل در مکان های با درجه حرارت بالا استفاده می شود. هم چنین برای اتصال دو سیم به یکدیگر در کاربردهای دمای بالا استفاده می شود.

ترمینال سرامیکی

2.کانکتور:

برای انشعاب گیری از یک سیم استفاده می شود و در انواع سه خانه و پنج خانه و پیچی در بازار موجود می باشد.

کانکتور پیچی ترمینال پنج خانه کانکتور سه خانه

3.وایرشو:

برای اتصال مطمئن و سریع یک سیم به یک ترمینال یا اتصال کابل ها به وسایل برقی، از وایرشو استفاده می شود. وایرشو طوری روی سیم قرار می گیرد که قسمت عایق وایرشو روی عایق سیم و قسمت هادی آن روی سیم برهنه ی مورد نظر زیر ترمینال جاگذاری و پیچ گردد تا اتصال مناسب بین وایرشو و سیم برقرار گرددسپس برای اتصال سیم و ترمینال کافی است بدنه های وایرشو درترمینال مورد نظر پیچ گردد.

وایرشو

مزایای وایرشو 

  1. سرعت بالا 
  2. ایمنی بالا
  3. عدم نیاز به استفاده از چسب برق 
  4. اتصال مطمئن 

انواع وایرشو 

  1. وایرشوی ساده: وایرشوهای ساده برای ترمینال های الکتریکی بدون درز استفاده می شوند، این وایرشوها به شکل عمومی مورد توجه هستند و عرض های گوناگونی دارند.
  2. وایرشوی حلقوی: این وایرشو مانند وایرشوی ساده مود استفاده عموم قرر می گیرد میزان جریان لحیم کاری و دمای کابل  با این وایرشو فراهم می شود.برای نصب آن پیچ رسانا باز می گردد و ناحیه ی رسانای سرسیم اطراف پیچ قرار می گیرند روکشی قیفی این وایرشو باعث سهولت در قرارگیری سیم درون وایر شو می گردد.

وایرشو حلقوی

  1. وایرشو سوزنی: از ویژگی های بارز این سرسیم آن است که از آسیب رسیدن به سیم حین ورود به ترمینال جلوگیری می کند، نحوه اتصال این سرسیم پرسی خواهد بود.نحوه ی اتصال به این ترتیب است که بخش رسانای وایرشو درون ترمینال مستقر می گردد و ارتباط بین ترمینال و سیم برقرار می گردد.
  2. وایرشو فیش مادگی: این وایرشو برای اتصال دوسیم به شکل موقت استفاده می شود ،سرسیم های فیش نری نیز در مقب وایرشوهای فیش مادگی به کار می رود این سرسیم ها با هم قابل استفاده هستند و در اتصالات محکم کاربرد دارند.
  3. وایرشو تک روکش دار: این وایرشوها تک ورودی هستند و عایق های به کار رفته درآن ها به شگل قیفی می باشد.یک سیم وارد وایرشو تکی شده . با ابزار مناسب پرس می شود تا ارتباط ناگسستنی فیزیکی بین سیم و وایرشو ایجاد شود.

وایرشو تک روکش دار

طبق مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان ماده ی 13_7_3_14 سیم های استفاده شده در سیم کشی ها تا مقطع 10 میلی تر مربع از نوع تک مفتولی با عایق بندی پی وی سی می باشند،و از این مقطع به بالا سیم هامی توانند چند مفتولی باشند. جنس سیم ها مس خواهد بود و استفاده از سیم های آلومینومی به جای هادی مس ممنوع می باشد.

در صورت استفاده از سیم های افشان به جای سیم های تک مفتولی، سرسیم ها جهت اتصال به ترمینال ها،کلیدها، پریزها و سایر تجهیزات باید لحیم کاری یکپارچه شده و یا از سرسیم های مخصوص (سرسیم گلویی و یا مشابه) استفاده گردد. 

کانکتور پیچی

ترمینال ها یا کانکتورهای پیچی نوعی از اتصالات هستند که برای اتصال دو یا چند رسانا به کار می روند و جایگزین مناسبی نسبت به سایر ترمینال ها هستند.

مزایا :

  1. سرعت بالاتر
  2. قیمت کمتر
  3. سهولت در نصب و استفاده  

طبق مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان ماده ی 13-7-3-16 اتصالات سیم ها به همدیگر و انشعابات از سیم ها،باید با استفاده از ترمینال های پیچی انجام شود. 

تبصره 1 : استفاده از ترمینال های نوع دیگر ،که ضمن انجام اتصال و هم چنین تضمین تداوم الکتریکی،عایق بندی لازم را نیز تامین کنند، مجاز است.

تبصره2 : پیچیدن سیم ها به دور هم برای ایجاد اتصال الکتریکی و عایق بندی محل اتصال با نوار چسب الکریکی ممنوع است.

 

اتصالات کابل 

در این قسمت از مقاله ی مربوط به اتصالات سیم و کابل به طور اختصاصی به اتصالات کابل می پردازیم. منظور از اتصالات کابل اتصال انتهایی، اتصال سر به سر ،اتصال سه راهی و اتصال چهار راه است. در شرایطی که کابل آسیب ببیند و بخواهند آن را ترمیم کنند و یا جهت اتصال کابل ها در مسیر های طولانی ، انشعابات و انتهای خطوط جهت اتصال کابل ها از وسایلی استفاده می شود که می تواند محل اتصال را در مقال رطوبت، فشارهای مکانیکی و عوامل الکتریکی حفاظت کنند این وسایل را مفصل و سرکابل می نامند.اگر بخواهیم دو کابل را هم متصل کنیم احتمالا تنها به یک چسب برق نیاز خواهیم داشت و عملا نگرانی از جهت مسائل حرارتی نخواهیم داشت.اما این قضیه برای کابل های فشار متوسط و قوی کاملا متفاوت است.در خطوط 6تا 33کیلو ولت که تنش جریان بالاست مسئله حرارت و عایق بندی به شدت مورد توجه است.شناخت کابل ها برای تشخیص نوع اتصال و بهینه سازی سیستم لازم است لذا به اختصار به معرفی کابل های فشار قوی و کابل های فشار ضعیف می پردازیم.

کابل های فشار قوی:در سرتاسر جهان ، تلاقی عوامل محیطی ، اجتماعی و اقتصادی منجر به ضرورت به روزرسانی شبکه های ولتاژ بالا (HV) در کشورهای پیشرفته و ایجاد شبکه های انتقال جدید به ویژه در کشورهای نوظهور شده است. اکنون بیش از هر زمان دیگر ، اپراتورهای شبکه باید انتقال ایمن ، مطمئن و از نظر اقتصادی کارآمد برق را تضمین کنند. به حداقل رساندن تلفات در هنگام انتقال (به ویژه در فواصل زیاد) ، نصب سریع خطوط جدید و بازسازی خطوط قدیمی، ادغام انرژی از منابع انرژی جدید (تجدید پذیر)  اثرات مخرب بر روی محیط زیست را به حداقل می رساند.کابل های فشار قوی یا High voltage برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا استفاده می شوندبه طور معمول سطح ولتاژی بیشتر از 36 کیلو وات دارند اولین کابل فشار قوی در سال 1876 تولید شد ،که در آن زمان چند رشته سیم مسی به هم تابیده شد و با نوعی عایق طبیعی به نام گوتاپرچا روکش شدند.بعد از آن این کابل ها با عایق های قوی تری در برابر آب و هوا عایق شد.ساختما داخلی همه ی کابل ها معمولا از یک لایه هادی و یک لایه عایق ساخته شده است ،اما با توجه به کاربردشان می توانند متفاوت باشند این امر باعث می شود جنس،شکل ،سطح مقطع ،تعداد هادی و عایق متفاوتی داشته باشند.کابل های فشار قوی در انواع گوناگونی تولید می شوند که برای مصارف مختلف به کار می روند .گاها از این کابل های فشار قوی می توان زیر آب استفاده نمود.نوع عایق به کار رفته در کابل های فشار قوی از جنس مس یا آلومینیوم است وعایق آن پلی اتیلن کراس لینک شده می باشد همانطور که می دانیم این عایق جذب کمتر و ثابت دی الکتریک کمی دارد.کابل های فشا قوی خود به دو دسته تقسیم می شوند:کابل روغنی با فشار زیاد و کابل های گازی.علائم ثبت شده روی کابل های فشارقوی طبق استاندارد VDEبه شرح زیر است:

N:کابل مسی

NA:کابل آلومینیومی 

Y:عایق هادی از جنس PVCاست 

ZY:جنس عایق  PETاست

H:ورقه ی کاغذی متالیزه دور عایق هادی 

T:مفتول نگهداری برای کابل های هوایی

F:بانداژ محافظ فولادی 

R:حفاظت فولادی 

B:بانداژمحافظ فولادی به صورت نوار

C:سیم صفر که به صورت لوله دور عایق سه سیم دیگر پیچیده شده است

GB:بانداژ فولادی برای محکم کردن مواردF وR

Y:روکش غلاف از جنس 

re:سیم گرد تک رشته ای 

rm:سیم گرد چند رشته ای

s:غلاف مسی

k:غلاف سربی 

se:سیم با سطح مقطع مثلثی تک رشته ای 

sm:سیم با سطح مقطح مثلثی چند رشته ای 

کابل های فشار ضعیف:کابل های فشار ضعیف یا سطح ولتاژی از 600 تا 1000 ولت می باشد که مانند کابل های فشار قوی انواع مختلفی دارند. از جمله این کابل ها می توان به کابل های ضد آتش و مقاوم در برابر شعله اشاره نمود.جنس هادی این کابل ها مس و آلومینیوم و عایق این کابل ها پلی اتیلن است.اصلی ترین تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف در ساختار آن است در کابل های فشار قوی لایه نیمه هادی داخلی و خارجی وجود دارد اما کابل های فشار ضعیف فاقد این لایه ها می باشند.درکابل های فشارضعیف عایق رشته ی کابل با رنگی خاص مشخص می شود.طبق استاندارد رنگ کابل های فشار ضعیف به ترتیب زیر است:

کابل دو رشته:خاکستری روشن_سیاه 

کابل سه رشته:خاکستری روشن_سیاه_قرمز                                                                                                                

کابل چهار رشته:خاکستری روشن_سیاه_قرمز_آبی 

کابل پنج رشته:خاکستری روشن_سیاه_قرمز_آبی_سیاه 

انواع کابل فشار ضعیف

بعد از این که کابل­ های فشار قوی و کابل­ های ضعیف را معرفی کردیم می­توانیم به بررسی تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف بپردازیم.

  1. ساختار هادی ها 
  2. جنس عایق به کار رفته 
  3.  ضخامت 
  4. وزن 

انواع اتصالات کابل 

  1. اتصالات کابل ها به یکدیگر :برای اتصال کابل ها به یکدیگر از دو راهه و برای انشعاب گرفتن از آنها سه راهی استفاده می شود.در این نوع اتصالات کابل ها را داخل مفصل های مخصوصی قرار داده و درون آنهارا با قیر پر می کنند.
  2. اتصالات کابل ها به مدار :برای اتصال کابل ها به مدار از وسیله ای به نام کابلشو و سرکابل استفاده می شود که متناسب با کاربردش انواع متفاوتی دارد.

کابلشو:برای اتصالات جداشدنی کابل ها،از کابلشو استفاده می شود.کابلشوها،با توجه به سطح مقطح سیم،در اندازه های مختلف ساخته می شوند.علاوه بر این کابلشو در انواع مختلف پرسی،لحیمی و پیچی در بازار موجود می باشد.برای به دست آوردن اتصال صد در صد و قابل اطمینان،اغلب کابلشو ها را به هادی های کابل،لحیم یا پرس می کنند.انتهای کابلشو حفره ا قرار دارد که برای وارد کردن سیم یا کابل لخت به داخل آن می باشد.کابلشودر سایزهای مختلف وجود دارد. درهنگام استفاده از کابلشو باید به موارد زیر توجه شود.

  1. جهت اتصال کابل افشان از مقطع یک میلی متر مربع به بالا و کابل های مفتولی از مقطع 10میلی متر مربع به بالا در محل های اتصال از کابلشو استفاده می گردد.کابل های مفتولی با 6 میلی متر و کمتر را می توان بدون استفاده از کابلشو به دستگاه مربوط متصل نمود.
  2. جنس کابلشو برای اتصال هادی های مسی به مسی از فلز مس،برای هادی های آلومینیومی به آلومینیومی از فلز آلومینیوم و برای اتصال هادی های آلومینیومی به مسی از نوع بیمتال استفاده می شود.
  3. بر روی کابلشو دو عدد نوشته می شود که یکی مربوط به قط سیمی است که در کابلشو وارد می شود و عدد دیگر قطر پیچی که به این سوراخ می خورد می باشد.
  4. بستن دو کابلشو زیر یک پیچ ممنوع است مگر آن که زمان بسته و باز شدن کابلشوها هم زمان باهم باز و بسته شوند.به عنوان مثال در دو موتور که سیم اتصال زمین آن ها به یک پیچ بسته شده است اگر یکی از موتورها بسوزد و سیم اتصال آن باز شود ،سیم اتصال به زمین موتور دوم نیز باز خواهد شد.در این صورت اگر اصتال بدنه ای برای موتور دوم رخ دهد خطرآفرین است. رنگ بندی کابلشو: رنگ پلاستیکی مصوب روی دسته ی کابلشو عین شماره سیمی است که باید در کابلشو قرار گیرد.رنگ قرمز برای سیم 5/1میلی مترمربع،رنگ آبی برای سیم 5/2میلی متر مربع ،رنگ زرد برای سیم 4و6 میلی متر مربع می باشد.برای کابلشوهای بزرگتر روی کابلشو شماره ی سیم حک شده است.

بوشن یا موف:جهت اتصال سر به سر دو سیم ویا کابل استفاده می شود.موف کابل، بسته به نوع کابل مسی یا آلومینیومی و فاقد روکش عایق و موف سیم دارای روکش عایق است.هنگامی که بخواهیم دو کابل اتصال سر به سر داده شود انتهای یک کابل و ابتدای یک کابل دیگر به اندازه ی نصف طول موف عایق برداری می شود و سپس طولی از سیم که عایق آن برداشته شده است در داخل موف قرار داده می شود و با پرس کابلشو هیدرولیکی هادی های دو  کابل پرس می شود.دو سیم یا کابل باید هم سایز باشند و دو سیم با اختلاف قطر را نمی توان توسط ماسوره به هم متصل نمود.