منو
سبد خرید

متر لیزری

این دستگاه با نام های فاصله سنج (مسافت سنج) یا متر لیزری شناخته می شود. ابزاری برای اندازه گیری تعیین فاصله اجسام است و از پرتو لیزر برای این سنجش استفاده می شود. دستگاه فاصله سنج بر اساس ارسال پالس لیزر به صورت یک پرتو باریک به سمت شی مورد نظر کار خود را آغاز کرده و در ادامه زمانی که صرف می شود تا پرتو از هدف مورد نظر بازتابیده (منعکس) شود و به سمت فرستنده برگردد فرآیند اندازه گیری را انجام می دهد. کاربرد متر لیزری بسیار گسترده است. از متر لیزری در نقشه‌برداری کوچک تا اندازه‌گیری‌های دقیق‌ در سطحی وسیع استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به ساخت مدل سه بعدی، در پروژه‌های بزرگ‌تر مانند محاسبه فاصله‌ی سلاح جنگی، نقشه برداری در زیر دریا، محاسبات پروژه‌های اکتشافی و حتی در ورزش و شکار اشاره کرد.

یکی از وسایل کاربردی، دقیق با کاربری آسان متر لیزری می باشد که با استفاده از زمان رفت و برگشت یک پالس لیزر به هدف، می توان جهت اندازه گیری فاصله، تراز یابی و تطابق استفاده کرد. به دلیل کاهش خطای انسانی، افزایش سرعت کارو افزایش دقت، مترهای لیزری بسیار پرکاربرد می باشند. بسته به نوع کاربردها از مترهای لیزری مختلف استفاده می شود در عملیات ساخت وساز، استفاده های نظامی(ضد موشک، برد و هدایت اسلحه)، زیر اقیانوس (عمق سنجی )، فرایندهای تولید صنعتی (سامانه های مدیریت انبارو فرایند تولید در صنعت فولاد) می توان از متر لیزری و فاصله سنج لیزری استفاده کرد.

علاوه بر این به این اصل اجازه می دهد تا مسافت های بسیار وسیعی را در مسافت کیلومتر تعیین کند. علاوه بر این، متر لیزری می تواند به طور مستقل برای محاسبه سطوح و حجم نیز استفاده شود. متر لیزری وسیله ای ایده آل برای یک مهندس عمران و سایر عملیات ها در مقیاس بزرگ است که در آن دقت اندازه گیری فاصله مهم است. متر لیزری از راه دور غالباً در بخش صنعتی و بخصوص در حرفه های مربوط به ساخت و ساز از قبیل نجاری، سنگ تراشی، برقی، مناظر، توسعه دهندگان، قفل سازها و غیره استفاده می شود.

عملکرد دستگاه به این صورت است که زمان رفت و برگشت یا به اصطلاح زمان پرواز این پالس بر اساس ثابت بودن سرعت نور در زمین محاسبه می شود. علاوه بر اندازه گیری و ذخیره فاصله ها برای محاسبه مساحت، حجم، میزان شیب، عملیات ریاضی مانند جمع و تفریق، فرمول فیثاغورس و غیره می توان از این ابزار استفاده کرد.

با توجه به طراحی منحصر به فرد و ساختاری که لیزر برای تشخیص دقیق موقعیت هدف در نظر می گیرد نتایج با دقت و سرعت بالا به دست می آید. از مزیت های اصلی این ابزار، صرف کم ترین زمان و هزینه ممکن برای دست یابی به داده هایی با دقت و سرعت بالا می توان اشاره نمود و این تکنولوژی سرآغاز تحولی بزرگ در روش های نقشه برداری، عملیات صنعتی و کاربرد های نظامی است. فاصله سنج های لیزری معمولا به صورت پرتابل در بازار عرضه می شوند.

حالا که تا حدودی با متر لیزری آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم مزایای متر لیزری چیست. این مترها نسبت به مترهای قدیمی بسیار دقیق هستند. از ویژگی های برجسته مترهای لیزری این است که سرعت انجام کار با این مترها بالا است و نیاز به روش های سنتی اندازه گیری ندارد. از طرفی این مترها برای جاهایی که دور از دسترس هستند و اندازه گیری آن ها سخت است، کاملا مناسب است. برخلاف اینکه مترهای قدیمی برای اندازه گیری های بخصوص طولانی نیاز به دو نفر دارد، این مترها نیازی به این کار ندارند. مترهای لیزری توانایی ذخیره کردن اندازه های گرفته شده را دارند.

اما یکی از معایب متر لیزری این است که برای اندازه گیری نباید مانعی مقابل آن ها باشد. در صورت وجود این موانع ، اندازه گیری دچار خطا می شود.  

 

نمایش 1 تا 6 از 6 (1 صفحه)